הסטודנטים שלי לעיצוב לא מפסיקים לשאול: מה עכשיו?
זו השאלה שאני מקבל הכי הרבה בחודשים האחרונים - במייל, בטלפון, בזום - מסטודנטים שמחפשים עבודה ראשונה, מג’וניורים שרק נכנסו, ומסיניורים מנוסים שמרגישים שמשהו מתחת לכיסא זז. כולם, באמת כולם, שואלים את אותו הדבר:
“טל, מה עכשיו?”
מאחורי השאלה מסתתר פחד אמיתי. AI התחיל לאכול את הקראפט של העיצוב. פתאום כל אחד יכול להרגיש מעצב, לכתוב פרומפט ולקבל מסך. והתחושה אצל הרבה מעצבים היא שאוכלים להם את התפקיד מהצלחת.
אז הנה מה שאני עונה לכולם, ואני אומר את זה דוּגרי:
תנשמו. אתם מבלבלים בין הכלי לבין המקצוע.
בואו נחזור רגע אחורה. מה ההבדל בין “כל אחד יכול לעצב עם AI” לבין “כל אחד יכול לפתוח פיגמה”? תכל’ס, אין הבדל גדול. פיגמה, פוטושופ, AI, דף ועט, כל אלה הם רק כלים. דרכים שונות להוציא מהכוח אל הפועל דבר אחד: את מסע המשתמש שיושב בלב המוצר.
הסקיל האמיתי של מעצב מעולם לא היה לדעת להזיז פיקסלים בכלי הכי חדש. הסקיל הוא היכולת לראות מעבר למוצר, לראות את המשתמש, להבין מה המטרה שלו, ולתכנן את הצעדים הנכונים שיביאו אותו אליה.
זה התהליך מוכוון המשתמש, וזה הדבר היחיד ששווה לכם לשמור לעצמכם בקנאות. עם AI או בלי AI, למי אכפת? העיקר שבסוף היום אתם זוכרים שמאחורי המוצר יושבים בני אדם. (לפחות בינתיים, נכון?)
“אבל טל, אני לא יודע לעבוד עם AI”
מצוין. גם לא ידעת לעבוד עם פיגמה ב-2016.
העובדה שאתה “מבין AI”, או מה שזה לא יהיה השבוע, לא הופכת אותך למעצב טוב יותר. היא הופכת אותך למעצב מעודכן טכנולוגית. זה נחמד, וזה אפילו חשוב, אבל זה קראפט שמתפתח לאט, עם הזמן. קוראים, מתנסים, מתמקצעים. בדיוק כמו שלמדת פיגמה.
ובעיקר: לא משלמים אלפי שקלים על סדנאות מנופחות שכל מה שהן מייצרות זה פומו. הפומו הזה הוא לא הידע שלכם, הוא המודל העסקי שלהן.
הסטודנטים שיאמצו את זה יהפכו לגדולים מהכלי
זה מה שאני אומר להם בסוף כל שיחה: תשמרו על האינטגריטי שלכם כמעצבים. תמשיכו לשאול את השאלות הנכונות. תדבקו בתהליכי העיצוב שכבר גיבשתם. תחזרו תמיד לבסיס:
למשתמש יש מטרה, והמוצר יכול לעזור לו להשיג אותה.
הדרך שלכם לבנות את הפתרון יכולה בהחלט לעבור דרך AI. אבל זו ממש לא הדרך היחידה, וגם לא בהכרח הנכונה. זו עוד דרך. כמו דף ועט. כמו פוטושופ. כמו פיגמה.
ואם מישהו מנסה להפחיד אתכם שאם אתם לא יודעים לבנות אייג’נטים אתם כבר לא שווים כמעצבים, תתעלמו. זה פשוט לא התפקיד שלכם כרגע. אגב, אייג’נטים גם לא יודעים לעצב עדיין. אז הכל טוב.
תנשמו. תירגעו. אתם גדולים מהכלי.
ואתם, מה הדבר הראשון ששאלתם את עצמכם כשראיתם AI מעצב מסך? פחד, סקרנות, או “סוף סוף”?


